tomenilse.reismee.nl

Bye bye Patagonia!

Het laatste verhaal eindigde in El Calafate. We waren erg blij met onze windstoppers die we nog even snel in Buenos Aires gekocht hadden.. Even omschakelen. Uiteraard in El Calafate de gletsjer Perito Moreno bezocht. Geweldig! Nog nooit zo`n grote gletsjer gezien! Met een boot erlangs gevaren, echt indrukwekkend wat voor geluid er uit een gletsjer komt, of het geluid als er een stuk afbreekt...

Na twee dagen El Calafate gingen we met de bus naar Ushuaia. De zuidelijkste stad van de wereld (er is nog een dorpje zuidelijker, maar dit is de verkooptruc van Ushuaia..), gelegen op Tierra del Fuego (het vuureiland). Even wat wildlife gaan spotten tijdens een boottocht, vooral veel pinguins en zeeleeuwen. Ook nog een gletsjer bezocht, maar die kan absoluut niet tippen aan de Perito Moreno, maar de wandeling was wel erg mooi. Ook nog dolfijnen gezien rondom de boot toen we het vuureiland verlieten, op weg naar Punta Arenas, Chili.

Ook in Punta Arenas hebben we pinguins gespot, dat was dan ook ongeveer het enige wat daar te doen was. Snel door naar Puerto Natales. Het nabij gelegen national park Torres del Paine is daar de trekpleister. Wij als ongetrainde hikers wilden toch de uitdaging aangaan en twee dagen gaan hiken in het park, inclusief kamperen. Tent, matjes, slaapzakken, pannen, borden, bestek, gas, alles gehuurd en klaar om te gaan. De eerste dag de berg op, daar kamperen, de tweede dag nog een klein stukje naar de top en vervolgens weer de afdaling. Het was (vooral voor Ilse) best een beetje afzien, maar het was zeker de moeite waard. Na een nacht met alleen maar regen (even wat water uit de schoenen gieten en weer gaan...) waren we wel blij dat we alle natte spullen niet nog eens op hoefden te zetten. Na een dagje chillen was het tijd om aan boord te gaan van de Navimeg. Vier dagen lang op de boot, in noordelijke richting varen van Puerto Natales naar Puerto Montt. Vooral de eerste twee dagen was het mooi, zo vlak langs al die eilandjes varen, een mooie gletsjer gezien, maar ook vooral veel lezen, spelletjes spelen, en nog maar weer een hoofdstukje lezen. De derde dag begon het toch wel erg te schommelen en hebben we een dag op bed doorgebracht, omdat dat de enige manier was om niet zeeziek en misselijk te worden. De vierde dag, met 13 uur vertraging, aangekomen in het zonnige Puerto Montt.

Met de aankomst in Puerto Montt was ons Patagonie avontuur ten einde. Het was erg geslaagd, schitterende natuur, veel mooie dingen gezien en ook een heel ander Argentinie gezien...

Na Puerto Montt zijn we naar Valdivia gegaan, in het meren gebied in Chili. Klein stadje met veel Duitse invloeden, zo zijn we zowaar terecht gekomen op de Bierfest, inclusief Weissbier, boom zagen en Anton aus Tirol. `s Avonds hebben we genoten van heerlijke mosselen van de vismarkt.

Nu zijn we in Pucon, ook nog in het meren gebied. Vandaag zijn we om 03:30 opgestaan om de vulkaan Villarrica te beklimmen. Geweldig om eerst een stuk in het donker te lopen en vervolgens de zon op te zien komen. Deze vulkaan is deels bedekt met ijs, gelukkig hadden we equipment meegekregen, dus ijzers onder en gaan! Wederom een zware klim, maar ook weer geweldig om de top (op 2847m) te bereiken. Echt een bijzondere ervaring.

Gelukkig is de temperatuur inmiddels weer aangenaam geworden (behalve dan op de vulkaan) en zijn de slippers weer uit de tas en de windstoppers weer ver weg geborgen. Morgen gaan we met de bus naar Santiago, daarna gaan we waarschijnlijk weer een stukje Argentinie meepakken. Maar, wie weet, zijn de plannen dan al weer gewijzigd.

Leuk dat jullie ons blijven volgen!

Heel veel liefs, Tom & Ilse

Bert

He Tom en Ilse! Wat een mooi verhaal weer en wat een avonturen! Heel leuk om jullie zo te kunnen blijven volgen en om al zoveel foto's te kunnen zien. Wat een enorme gele units hebben jullie aangekregen bij die laatste klim!
Geniet van Chili, ik kijk weer uit naar het volgende verhaal!
X Bert

Annelieke

wat een waanzinnig mooie verhalen en foto's!!! ziet er allemaal echt top uit!
geniet ervan daar!!! dat werkende leven moet je nog maar even uitstellen ;)

XX Annelieke

Frederique

Wow, klinkt super en wat een leuke foto's! Lijkt me prachtig daar! Groetjes Fre

Japie

Vorige maand zei ik tegen mijzelf: Ik zou ook wel naar Patagonie willen. Gletsjers bekijken zolang het nog kan. En wat schetst mijn verbazing? Nederland is al een maand veranderd in één grote gletsjer. Iedereen glibberd hier dagelijks door de straten en in Brabant schaatsen de kinderen op de weg. Het schijnt dat we met z'n allen al minstens een centimeter naar Belgie zijn geschoven. Mijn zachte g komt toch weer van pas.

Tom: mooie schutbril trouwens!

Geniet ervan!

Charissa

Wat gaaf zeg!! Wat een verhalen, maar vooral wat een mooie foto's....(daar wordt ik stiekem wel heel erg jaloers van;))

Geniet er nog maar goed van!
Liefs

Anke

Wow... IK WIL OOK!!! Erg tof!
En fijn om te horen dat er toch nog gletsjers zijn, meerdere zelfs! Hoewel het hier op de stoep regelmatig ook 1 grote gletsjer is en er geen enkel teken van global warming te bekennen is.
Lief dat je sms-te Pils! Probeerde je terug te sms-en maar kreeg net een berichtje dat het niet is gelukt.
Genietze nog! Kus!

Loes

Wat een mooie verhalen & foto's! Echt geweldig...
Geniet er samen van!

Liefs Loes

Huub en Bir

Yoooo, even een berichtje vanuit Puerto Natalis. We komen net terug van 4 dagen in het park en wat geweldig is het daar. Morgen gaan we naar El calafate. Jammer dat we elkaar zijn misgelopen.. Nu gaat het ook niet meer lukken denk ik, heel misschien nog in Peru? Maar dat duurt nog wel even. Anders weer in Nederland! Veel plezier met alles! Zijn jullie nu al in San Pedro of misschien al verder? We mailen! Liefs Huub en Birgit

Dwanna & Rachel

!Hola Tom en Ilse!

Zijn jullie inmiddels al in Peru aangekomen? En nog wat van Valparaiso kunnen zien? Wij zijn na een gedeelte van Patagonie te hebben gezien doorgegaan naar Argentinie. 3 dagen fietsen vanuit Bariloche naar San Martin en vandaag zijn we aangekomen in Mendoza. We hebben dus ook weer enorme afstanden afgelegd! Morgen lekker ontspannen fietsen door de wijnvelden van Argentinie.
Wij hopen dat alles goed met jullie gaat!
Veel plezier nog op reis.

groetjes Dwanna en Rachel