tomenilse.reismee.nl

Verse vis, hangmatten, kokosnoten en zweten!

We zijn aan het genieten van de kust in Ecuador! Er is voor iedereen een hangmat in Ecuador, op het heetst van de dag (is ook echt heet) is nagenoeg alles gesloten en gaat iedereen hangen...

We hebben weer veel gedaan in een maand. Het verhaal was gebleven bij La Paz, Bolivia!

Na de drukte en chaos in La Paz gingen we naar Coroico, ´welcome to paradise´ staat er als je het dorp binnen rijdt... Daar is geen woord van gelogen. We hadden een hutje gehuurd net buiten het stadje. Wat een top plek was dat!! Drie dagen heerlijk genoten van de rust en van het niets doen. ´s Ochtends werden we wakker van het geluid van de vogels en de wind door de bomen. We hadden weliswaar een hutje, maar hij was van alle gemakken voorzien, toilet, douche, keuken, koelkast en hangmat natuurlijk!

Van Coroico via La Paz naar het Lago Titicaca. Tijdens deze busrit werd Tom heel ziek en hij zat te ijlen van de koorts toen we in Copacabana aankwamen. Hij is een week goed ziek geweest, dus het Lago Titicaca is een beetje aan ons voorbij gegaan.

Al het hopen en duimen was voor niets geweest, Machu Picchu was dicht en bleef dicht. In het begin van dit jaar heeft het natuurverschijnsel El Nino veel schade aangericht in deze regio waardoor Machu Picchu onbereikbaar was geworden. Voor ons was het jammer dat we dit hoogtepunt van Peru niet konden doen, maar voor de plaatselijke bevolking is het echt een ramp. In de dorpen rondom Cusco leven veel mensen nog in tenten omdat de dorpen nog steeds onder water staan en in de stad Cusco, waar normaal gesproken veel toeristen zijn, zijn alle mensen hopeloos om hun spullen te verkopen en je allerlei andere dingen aan te smeren.

In Nazca naar de bekende Nazca lines gegaan. Het feit dat deze lijnen er nog steeds zijn, na 2000 jaar, vonden wij indrukwekkender dan het daadwerkelijk zien van de lijnen. Snel door naar het volgende dorp; Huacachina. Een oase tussen uitgestrekte zandduinen. Een beetje een toeristisch dorpje, maar de zandduinen waren schitterend en het sandboarden was ook heel leuk. In Pisco hebben we een uitstapje gemaakt naar Islas Ballestas. Daar hebben we veel, heel veel vogels gezien. Ook weer pinguins, zeeleeuwen en pelikanen. Indrukwekkend om te zien hoeveel vogels er leven op die kleine eilandjes, er is genoeg voedsel en er zijn bijna geen vijanden, dus het worden er alleen nog maar meer...

Lima, de hoofdstad van Peru, vonden wij weer niet zo boeiend, na twee dagen gingen we door naar Huanchaco. Een heerlijk ristig dorpje aan de kust van Peru, beetje gezwommen, op het strand gelegen, verse vis gegeten en ruines bezocht in de omgeving.

Omdat we ons ´portie´ ruines over moesten slaan in Cusco zochten we naar een geschikte vervanger. Gevonden in het dorpje Kuelap. De reis ging van Huanchaco naar Cajamarca en van Cajamarca naar Chachapoyas, diep de bergen in. Als ze aan het begin van de reis plastic zakjes uitdelen dan weet je eigenlijk al wel dat het geen leuke reis gaat worden... Onze magen hielden zich goed, het uitzicht was prachtig en 12 uur later kwamen we aan in Chachapoyas. Helemaal boven op een berg is het dorpje Kuelap. Ruines uit de pre-Colombiaanse tijd die goed bewaard zijn gebleven. Bijkomend voordeel, er komen hier niet veel toeristen (misschien door het bovengenoemde...) en die dag waren er 12 mensen die met ons de ruines bezochten! Heerlijk rustig rondgekeken, schitterend uitzicht en bijzonder hoe deze stad zo goed bewaard is gebleven.

Na Kuelap wilden we zo snel mogelijk naar Ecuador, dus stapten we voor 30 uur (!) de bus in. In Puerto Lopez hebben we het dan ook eerst even rustig aan gedaan. Even wennen aan de hitte hier in Ecuador! Het national park Machalilla bezocht, zowel het eiland als de stranden. Tijdens deze trip heel veel dolfijnen gezien, schilpadden, een haai en op het eiland wederom veel vogels (o.a. met blauwe voeten...!).Na de hike op het eiland was het heerlijk om het zweet af te spoelen en te snorkelen. De verse vis die je ´s ochtends direct van de vissers kan kopen op het strand stemde ons helemaal tevreden!

Momenteel zijn we in Canoa, wederom een strandplaatsje. We zijn lekker aan het genieten van onze laatste week! We doen hier mee met de locals en gaan lekker in de hangmat hangen op het heetst van de dag!

Tot snel weer in Nederland!! Wij hebben echt genoten van onze reis, leuk dat jullie ons volgden!

Liefs, Tom & Ilse

cécile

het klinkt allemaal weer fantastisch, behalve dan het ziek zijn van Tom. Ik ben wel een beetje verbaasd dat Tom 's morgens kan genieten van het geluid van de vogels, thuis vond hij het altijd een rot herrie!!! En heel leuk jullie volgende week weer even te kunnen knuffelen. Tot woensdag

cécile

en waauw, ik heb nu de foto's bekeken, ik wil ook wel

Anke

leukleukleuk! Jammer dat jullie Machu Picchu moesten skippen.. Maar jullie hebben zoveel anders moois gezien en gedaan!
Hangze nog en tot snel!

Fréderique

Klinkt (behalve t ziek zijn) weer super! En gelukkig zijn jullie magen beter bestand tegen dergelijke busreizen dan die van mij! Geniet ervan zolang t nog kan!

marinke

Hi Pils en Tom, voor jullie misschien jammer, maar voor ons wel erg gezellig dat jullie zo weer terug zijn! Hoeven we ook niet meer te jammeren bij jullie veel te schitterende foto's keer op keer, WAUW!
Carlijn en ik zitten volgende week een weekje in Istanbul, maar daarna gaan we gauw weer een wijkC borreltje doen1 En geniet ondertussen vast weer van jullie heerlijke huis!

Carlijn

Pilsje, Pilsje, Pilsje! je bent alweer bijna terug! Dat vind ik wel fijn, kan je weer lekker meespelen, mee eten en terrasjes pakken! Ik kan je dus alleen niet verwelkomen volgende week aangezien Kink en ik dan langs de Bosporus ravotten. Vet jammer! Maar daarna, oe lala..
Tot snel babe! xx

Eefje

Ha vakantiegangers! Vergeet niet een extra dosis PURE mangojuice te nemen voordat jullie weer thuis komen! Geniet er nog even van. Fijn dat jullie weer wat herrie komen maken in 't Sticht. Ben laatst nog langs jullie huisje gelopen enne... het staat er nog! Tot snel!! xx Eefje

Amanda

Wat een verhalen en wat een foto's, echt super!!!

Huub en Bir

Klink goed hoor lekker aan het strand!! Geniet er nog van, alweer de laatste week wat gaat het snel! We zijn nu in La Paz, net terug van Coroico thanks voor de tip, super mooi daar! We gaan misschien vanuit Lima een vlucht pakken ergens naar toe (tussenstops voor cuba). Goed reis terug naar Nederland!!

Huub en Bir

Klinkt goed lekker chillen aan het strand!! Laatste week alweer, wat gaat het snel! Geniet er nog even van! We zijn nu in La Paz, net uit Coroico gekomen, thanks voor de tip het was super mooi (behalve de reis erheen met regen en dichte mist pff). We gaan misschien een vlucht vanuit Lima nemen ergens heen (tussenstop naar cuba). Hele goede reis naar Nederland!!